kunjungi laman baru kami...

Saturday 20 March 2010

saya mahu yang sahabat

Bismillahirrahmanirrahim

Entry yang lepas, saya mahu yang soleh. tapi kali ini saya mahu yang sahabat. menarik bukan? sebelum lavender dapat sahabat,, lavender sendiri kena menjadi seorang sahabat. Lavender ada ramai kawan, tapi bukan semua sahabat lavender. kerana apa? sahabat sangat susah untuk dicari. tidak mengambil masa sejam, tetapi mengambil masa bertahun-tahun.

lavender selalu mendapat teguran, nasihat dari rakan2 dan sahabat2 sekeliling tentang banyak perkara. kadang2 ada yang mengguris hati, kadang2 ada yang memuji. Dan teguran, nasihat dari mereka bukanlah secara direct or face to face. ada juga yang indirect dengan cara menceritakan masalah mereka kepada lavender. tiba-tiba terkena hidung batang sendiri.

TETAPI, dari situlah kita dapat mencari kelemahan diri kita yang sebenar, sekaligus mencari kesempurnaan. Sebagai contoh, ada kawan bertanya kepada lavender,
`bayangkanlah kalau suami kita tak cukup duit, asyik mintak kita sahaje. macam mane ye?`
lavender pun menjawab tanpa berfikir. `kenalah bersabar,,kalau dah berkahwin, kita kena terima baik buruk suami kita`
lalu dia pun membalas, `amboi,, senangnya hidup. kalau suami kita nak kahwin lagi satu macam mane? SABARRRRR`

huhuhu..lavender baru tersedar. pandai saje nasihat orang. mampu kah kita menjadi sepenyabar itu? adakah kita akan nasihat diri kita macam itu juga bila kena pada diri kita?

Inilah kelebihannya kalau kita bersahabat dengan ramai orang. Sahabat diumpamakan seperti laut, dan kita diumpamakan seperti kapal. tanpa laut kapal tidak boleh bergerak. Begitulah juga, Allah menciptakan segala sesuatu punyai kelebihan yang tersendiri. Daripada kita bersahabat, kita akan dapat muhasabah diri, mengenali diri dan memperbetulkan diri kita.

Oleh itu, dalam bersahabat, ikhlaskan diri menerima mereka seadanya samada baik atau buruk. Jangan hanya mencari sahabat waktu susah sahaja, dikala manis pun, kita kongsi bersama. kan molek tu..jangan sekali-kali sia2kan sahabat yang dikurniakan ALLAH kepada kita.






Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela


[DOA RABITAH]



1 comment:

GiHeartIslam154 said...

jika kita menyayangi sahabat kita...kita perlu mengucapkannya kepada mereka...so daripada saya giHeartIslam154, " Saya sayang semua sahabat-sahabat yang mengenali diri ini..."