kunjungi laman baru kami...

Thursday 18 March 2010

husnuzzhon [bersangka baik]

Salam buat semua pembaca KK (kimchi kimbab) ... lama rasanya tak turun padang. hihi. kerana kekangan masa dan urusan dunia terasa amat mencengkam lavender sejak baru masuk sem ni.. mudah-mudahan antum semua berada dalam pelukan rahmat Nya..

Hari ini nak berkongsi sedikit perasaan lavender setelah beberapa peristiwa berlaku sejak dua menjak ni.. hurm.. minggu lepas, lavender nak beli sebuah buku..lavender dan seorang teman pergi ke sebuah kedai makcik dan pakcik ni dekat belakang sekolah... kami masuk,, bertanyakan tentang stok buku tu.. mereka berdua buat2 busy dan langsung tidak mengendahkan kami.. kami buat selambe aja duduk lama2 tunggu giliran nak tanya semula....

setelah orang berkurang, kami cuba mendekati lagi mereka,, `maaf.. stok habis.. yang ada edition yang lama..tapi kene ambil besok`... lalu kami setuju untuk order satu sahaje.. esoknya pergi sekolah jumpa rakan2 .. mereka semua sudah beli yang the latest edition untuk buku itu.. kami hampa.. runsing.. kenapa mereka dapat? sedangkan kami x dapat yang latest...............

pada waktu tengahhari kami pergi ke kedai itu semula untuk mendapatkan buku yang sudah ditempah. kami bertanya lagi tentang the latest edition buku itu .. hampa..macam biasa.. mereka buat tak layan,.. lalu berkata... nanti dah keluar yang latest kami call.. namun tiada panggilan pun dari mereka

sampailah satu ketika, kami cuba menterjah lagi ke kedai itu,,as usual mereka kata tinggalkan number phone,, kami akan call.. sampai satu tahap,, kami berasa sangat marah. sangat pelik. sangat kelakar. bagaimana kawan2 kami dapat yang latest.. tapi kami masih mendapat jawapan yang sama.. Astaghfirullah..

lalu, kami decide.. mintak bantuan seorang ikhwah untuk tolong belikan pada pihak kami. kami mengekori dia tanpa masuk ke dalam kedai. dengan mudah nya dia mendapatkan buku yang kami mahukan itu....





Cumanya, itu sekadar pendahuluan kepada apa yang cuba disampaikan. Banyak lagi cabaran kita sebagai muslim yang hidup di kalangan kafir. Banyak anasir2 jahat yang cuba menjatuhkan kita.

Namun begitu, Cabarannya kepada kita adalah untuk bersangka baik. Kepada siapa? Bersangka baik kepada Allah dan juga sesama manusia.

Dalam buku “al-Hikam” karangan ibn Ata’illah as-sakandari, beliau mengibaratkan.. ujian itu suatu nikmat yang tersembunyi atau ditangguhkan. Hanya dapat diperolehi dengan bersangka baik pada Allah swt. Dan orang yang paling bersangka baik pada Allah adalah Rasulullah saw, qudwatun hasanah sepanjang zaman. MasyaAllah..hebat!

Dalam menghadapi sesuatu perkara, hendaklah didahulukan bersangka baik (Husnuzzhon) kerana firman Allah dalam surah al-Hujuurat ayat 12:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakkan daripada sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian daripada sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah sesetengah kamu mengumpat sesetengah yang lain."



lavender cuma rasa terkilan dengan mereka. tapi setiap apa yang berlaku, ada petunjuk dan hikmah yang ALLAH nak tunjukkan.. Bersangka baiklah dengan ALLAH. Perjalanan kita masih panjang,. Moga ALLAH memelihara hidup kita.

1 comment:

Anonymous said...

erm..kesiannye dkt cik lavender n kawan. kalau peristiwa tu kne dkt humbleme..mungkin dh cari kedai buku len kot..huhu
mekasih utk entry ni.

-humble me-