kunjungi laman baru kami...

Friday 19 March 2010

It is not a part time job


Assalamualaikum dan ape kabar pembace KK sekalian? Macam mane dgn perjalanan seharian hari ni? Bg ana, hari ni sangat relaks..^^ walaupon homework byk yang menanti, tapi disebabkan kelas petang ana dibatalkan, ana rase mcm tgh holiday pulak.

Duduk sorang2 dirumah kadang2 membuatkan ana berfikir2. Antaranye ana teringat kenangan bersame makcik awi yang datang melancong ke korea tempoh hari. Walaupon cume bertemu tidak lebih dari 3 kali, ana rase byk yang ana dapat belajar dan patut ana contohi. Ana teringat kate2 makcik awi, "memang tiada paksaan didalam islam, cume kite rugi ataupon tak jer".

Ape yg ana faham dan terkesan dari kate2 makcik awi tu adelah, memang islam tidak mewajibkan kite selalu membaca alquran, bersolat sunat, bertahajud dll, cumenyer bile kite tak memanfaatkan mase2 kite dgn beribadat, kite yang akan rugi dengan kehilangan umur dan waktu yang semakin singkat ini secare sia2. Ya.. ana selalu mengigatkan diri ana (yang sentiase lalai ni) akan tujuan sebenar manusia diciptakan..

"Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling nasihat menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran"

(Al-Ash;1~3)

Ana pernah mengikuti satu program dimane peserta disuruh untuk mengeja perkataan "islam". Kita mengganggap islam itu merupakan kata nama khas, walhal islam itu sepatutnya adalah kata kerja. Kerana islam adalah agama yang merangkumi semua aspek seperti perbuatan, pertuturan, pergaulan, permakanan dan segala kerja2 harian kite yang berpandukan kepada syariat islam.

Kadang2, sedar tak sedar, kita melakukan islam seperti kerja sambilan. Waktu solat kite bersolat, waktu mengaji kita mengaji, tetapi bile tiba waktu berborak, kita mengatakan hal orang lain, apabila tengok tv..terkadang sehingga melalaikan, atau bercouple misalnya.. kadang2 ade yang terlupe batas2 syariat islam itu..

Mari kite sentiase bermuhasabah diri, perbaiki diri dan cuba yang terbaik. Nilailah diri kite dahulu sebelum menilai orang lain, Tiada siapa yang sempurna di dunia ini kecuali Nabi Muhammad S.A.W.

p/s: menuntut ilmu, memasak utk keluarga, mengemas rumah, melakukan kebaikan..even tersenyum juga dikira sebagai ibadah, yang penting kite niatkan semuanya kerana Allah ^^



1 comment:

lavender said...

tenang je bace entry ni. jzkk humble me!
bila ade terasa lapang..berpesan2 dan nasihat menasihati kepada kebenaran tu lah yang baik =)
semoga usia diberkati NYA~