kunjungi laman baru kami...

Thursday 5 August 2010

jangan tertipu dengan diri sendiri

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih


antara salah satu sebab mengapa kita terjatuh setelah mendapat hidayah adalah kerana tertipu dengan diri sendiri.

yang dimaksudkan dengan tertipu dengan diri sendiri ialah "syok sendiri" iaitu apabila kita menganggap yang kita telah byk berkorban, atau telah cukup baik dan berasa puas dengan amalan kita selama ini.

sebagai contoh:

Si A menginfakkan duitnya setiap bulan lebih dari orang lain, dan lebih byk berjalan ke sana ke sini untuk berdakwah. lalu terdetik didalam hatinya yang dia yang paling byk berkorban dan membuatkan dia berasa perlu berehat sebentar dari kepenatannya dlm berdakwah.

"sekali-kali jangan; manusia itu belum melaksanakan apa yang diperintahkan Allah kepadanya"

(Abasa:23)

penyakit tertipu dengan diri sendiri ini membahayakan keimanan tuannya.

kita sekali2 tidak akn pernah cukup beramal walaupon sepanjang hayat kita telah kita guna hanya untuk beramal ibadat kepada Allah. ini terbukti dengan dalil diatas, Allah S.W.T berfirman dimana manusia belum melaksanakan apa yang Allah perintahkan kepadanya.

perasaan tertipu dengan diri sendiri ini timbul apa bila kita membandingkan diri kita dengan mereka yang kita fikir kurang berkorban atau kurang baik berbanding kita.

sebagai contoh:

kita membaca alquran setiap kali lepas solat, sedangkan roommate kita tidak membaca Al-Quran, jadi kita berasa kita sudah cukup baik berbanding orang lain, walhal kita sepatutnya membandingkan diri kita dengan mereka yang jauh lebih byk beramal dari kita. ada orang yang menghabeskan satu juzu alquran dalam sehari, ada juga yang khatam alquran setiap 3 hari. masyaAllah..sekiranya kita cari, kita akn dapati lebih ramai hamba Allah yang lebih merendah diri dan lebih menggunung amalan dan pengorbanannya dari kita.

oleh itu, mari kita beramal sambil merendah diri. smoga amalan kita diterima oleh Allah, kerana banyak mana pon amalan kita, tidak semestinya semuanya diterima Allah.

Wallahualam.

1 comment:

Ria said...

Assalamu'alaykum..
Kunjungan pertama ni..Nice blog ukhty..Keep writing ya...!