kunjungi laman baru kami...

Wednesday 5 May 2010

masa akan menjadi singkat



Nabi saw telah bersabda yang bermaksud :

Daripada Anas bin Malik r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".

H.R.Termizi




- lady in veil- pernah menulis tentang masa dan waktu sebelum ini.

Masa ibarat pedang. Akhir-akhir ini, memang begitu terasa perjalanan masa yang begitu cepat.

Pernah tak pembaca semua terasa seakan-akan sungguh sibuk tetapi tidak faham dan tidak tahu apa yang sebenarnya disibukkan.
Bangun pagi, belum lagi berbuat sesuatu, tiba-tiba masuk waktu tengahari dan tak lama kemudian petang pula menjelma. Cepat sangat sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan.

Menurut Imam al-Karmani, apa yang dimaksudkan dengan singkatnya masa ialah dicabut keberkatan daripadanya. Jika dulu, kita merasakan dalam sehari kita dapat menyelesaikan banyak perkara. Tetapi sekarang, walaupun dalam jangka masa yang sama, 24 jam, hanya sedikit perkara yang dapat diselesaikan.

Ini adalah satu petanda bahawa kiamat sudah hampir. Oleh itu, marilah kita gunakan masa dengan sebaik-baiknya. Sesibuk manapun , jangan lupakan solat dan bacaan Al-Quran kerana perkara itulah yang akan membantu kita di hari perhitungan nanti.

-salam sayang dari lady in veil-

No comments: